Hengelo telt ook gewoon mee

Hengelo, 30-mei-2026 - De strijd om het Nederlands Kampioenschap MCR ging vandaag verder in Hengelo — jawel, dat Hengelo. En voordat jullie beginnen te mompelen over de beruchte “hel van Hengelo”, laat ik het meteen nuanceren: dat ging toen over een riichi‑toernooi dat vooral opgeleukt werd door lokale helden die zelden verder reizen dan de dichtstbijzijnde snackbar. Deze keer betrof het de Chinese variant, maar ook nu gold: de locals waren weer massaal aanwezig, want ja… vijf kilometer is ook een reis.

Een stukje geschiedenis (nutteloze weetjes)
Mahjongclub Rode Draak Twente bestaat al sinds de tijd dat de NMB nog in de luiers lag. Op de website van de bond staat een prachtig verhaal over de oprichters Jan en Ada Ketzer, die voor hun verdiensten zelfs een lintje kregen. Toen de jaren begonnen te tellen, nam Annemieke Hesselink het stokje over — inclusief het organiseren van toernooien, wat soms voelt alsof je een kudde katten probeert te dirigeren.

Het laatste MCR‑toernooi was in 2019. Dat klinkt ongelofelijk lang geleden, en het voelt alsof het in zwart‑wit plaatsvond. Onze verslaggever — familie van ongelovige Thomas — dook het archief in en jawel hoor: 2019. Daarna volgden mislukte pogingen door botsingen met EK’s, Leuven, en een kleine wereldwijde epidemie die de boel ietsiepietsie in de war schopte.

Schoon Spel: niet heilig, wel aanwezig
Nu moeten we eerlijk zijn: Schoon Spel staat ook niet bepaald bekend om massale toernooi‑deelname. Gelukkig hebben we nog één maffe globetrotter die werkelijk elk (inter)nationaal toernooi bezoekt, visitekaartjes verzamelt alsof het Pokémon kaarten zijn en deelnemers ronselt.  Dat wordt misschien wel eens onderschat.

In 2019 hadden we nog vijf deelnemers.
• Eén is ons helaas ontvallen.
• Eén speelt alleen nog riichi.
• Eén is gestopt omdat winnen te lang duurde.
• Anja O. werd toen knap derde.
• En nummer vijf ging trots met de beker op de foto, omdat Anja naar een feestje moest.

Zo bouw je dus een reputatie op.

2026: terug op de kaart (zij het naast Leuven)
Maar kijk: in 2026 is het gelukt om weer een MCR‑toernooi te organiseren. Helaas weer tegelijk met Leuven. Maar met dien verstande dat nu de Vlaamse organisatie het gore lef had om de datum van Hengelo te gijzelen. Daar zullen ongetwijfeld vragen over gesteld gaan worden in het Europees Parlement. Er zal serieus rekening gehouden moeten worden met een gedwongen afscheid van België uit de Europese Unie. Een zogenaamde Bexit. Eigen schuld, dikke bult. 

Omdat Olav bovenaan staat in de race naar het NK, werd de reis naar het Oosten aanvaard, samen met Jacqueline. Slechts 28 competitieve spelers en 36 recreanten vonden de weg naar het denksportcentrum. Veel onbekende gezichten, want zoals eerder gezegd: de Twentenaren verlaten hun natuurlijke habitat niet graag.

En dan nu… goed nieuws!
Jacqueline wist met elf tafelpunten en een vrachtlading minipunten tóch de derde plaats te pakken. En de schrijver van dit zure stukje — uw nederige azijnpisser — haalde met twaalf tafelpunten zelfs de tweede plek. Daarmee verstevigde hij zijn leidende positie in de NK‑stand, mede dankzij concurrenten die óf in Leuven zaten óf Hengelo volledig negeerden.

 

<Home> <Nieuws>